Oral / Redacció 45


Aquest videojoc per al mòbil acumula ja més de 20 milions d’usuaris actius
al dia només als Estats Units, fins i tot més que Twitter
 

Pokémon GO va arribar a Espanya el 15 de juliol passat, deu dies després del seu llançament als Estats Units. Aquest videojoc per a mòbil ha
revolucionat aquest estiu els usuaris de totes les edats i ja acumula
més de 20 milions d’usuaris actius al dia només al país
nord-americà. El joc ha superat el rècord previ de Candy Crush i té
més usuaris fins i tot que Twitter.


Característiques

Aquest lliurament de la saga segueix els conceptes bàsics de l’univers
Pokémon. El jugador assumeix el rol d'”entrenador” de
pokémons, una sèrie de criatures repartides per tot el món, i
l’objectiu en el joc és atrapar-ne tantes com pugui. Després, en
ubicacions designades i conegudes com “gimnasos”, els
entrenadors enfronten els seus pokémons entre si en batalles.

La gran novetat de Pokémon GO en relació amb els títols anteriors, i
una de les raons per les quals s’ha fet tan popular, és que els
pokémons no es busquen en un mapa virtual com el de qualsevol altre
videojoc, sinó al món real. Utilitzant la tecnologia de realitat
augmentada i el geoposicionament, el videojoc combina els seus
gràfics propis amb la imatge que el mòbil estigui enfocant en
aquell moment amb la càmera, cosa que fa la sensació que el pokémon
existeix i és davant del jugador.

Al llarg del joc, els entrenadors van pujant de nivell i guanyant nous
privilegis a mesura que progressen (per exemple, la possibilitat
d’entrar als gimnasos en el nivell 5). Així mateix, els pokémons
també poden evolucionar, creixent en força i obtenint nous poders.

L’objectiu final del joc és col.leccionar i evolucionar fins al seu nivell
màxim tots els pokémons de l’anomenada Pokédex, una mena
d’enciclopèdia que engloba totes les espècies que hi ha d’aquestes
criatures.


Les raons de l’èxit

És probable que aquest èxit de Pokémon GO sigui degut a una combinació
de factors. Per començar, l’ús de la tecnologia de realitat
augmentada converteix Pokémon GO en un joc molt atractiu, fins i tot
per a aquells que no juguen a videojocs. Ha aconseguit convertir una
activitat que en general es desenvolupa assegut i davant d’una
pantalla en una mena d’aventura d’exploració que es viu en primera
persona i al mateix barri del jugador.

L’activitat física que requereix aquest joc també està tenint conseqüències
positives en les generacions més joves. Nens que abans es passaven
la tarda asseguts al sofà jugant amb el mòbil, ara passen aquest
temps caminant per la ciutat, explorant racons que no coneixien
d’aquesta i socialitzant-se amb altres infants. Fins i tot hi ha
exemples de superació a través d’aquest joc, com el d’una mare que
va explicar a Facebook com el seu fill diagnosticat d’autisme va
començar a comunicar-se més i a relacionar-se amb altres nens
gràcies al joc.

Per la seva banda, alguns negocis, com bars o cafeteries, han vist com
l’afluència de públic pujava de forma exponencial els últims dies
per haver estat assignats com a pokeparades per l’algorisme del joc.

Però també s’han donat situacions inversemblants i perilloses. Per
exemple, una dona als Estats Units va trobar un cadàver mentre
buscava pokémons i un altre ciutadà del mateix país va encastar el
seu cotxe contra un arbre per anar caçant pokémons mentre conduïa.

En qualsevol cas, el que és innegable és l’impacte social que ha
tingut aquest joc i això només les dues primeres setmanes després
del seu llançament. Encara que la millor part se l’ha emportat
Nintendo, que des del llançament de Pokémon GO ha pujat un 76% en
la Borsa.

Per un consum responsable

La barreja d’elements clàssics de la saga amb les novetats de Pokémon
GO, inclòs l’ús de la realitat augmentada, explica l’èxit del joc
entre usuaris de totes les edats. Tot i això, convé recordar la
importància de fer un consum responsable de la tecnologia i
aplicar-ho també als videojocs per no convertir una afició en un
problema de salut.

Tal com recorden els experts, els videojocs consumits amb prudència i
moderació tenen nombrosos beneficis: el desenvolupament de la
capacitat lògica, l’estimulació de l’agudesa visual i la millora
dels reflexos, entre d’altres. I encara que Pokémon GO, per la seva
naturalesa, evita el sedentarisme associat a la majoria de videojocs,
una combinació equilibrada de temps de joc amb altres activitats,
com la lectura o els esports, permetrà gaudir d’aquests beneficis
sense por de patir els perills d’un consum excessiu.
Així, en el cas de nens i adolescents, és recomanable establir amb ells
una sèrie de pautes per a limitar el temps de joc. Aquestes normes
són especialment importants en les hores prèvies al moment d’anar
al llit, per tal d’evitar possibles trastorns de son.
 

 

 
____________________
____________________

Barcelona: la invasió dels ‘segways’

Els veïns de Ciutat Vella denuncien les molèsties que creen els
vehicles motoritzats que circulen per la vorera i exigeixen solucions
a Colau

 

Un grup de persones amb casc circulant per la vorera sobre un vehicle
motoritzat format per un manillar i dues rodes. Aquesta imatge que
fins fa pocs anys era inimaginable ha passat a formar part del
paisatge de Barcelona. Segways, patins elèctrics, GoCars
(vehicles petits i grocs), Solowheels (rodes amb motor) o tricicles
han envaït els carrers de la ciutat -especialment de Ciutat Vella- i
s’han convertit en un dels vehicles preferits dels turistes per
desplaçar-se per Barcelona.

Tot i tenir motor, la majoria d’aquests vehicles circulen per la
vorera, al costat dels vianants. Aquest fet ha provocat les queixes
dels veïns de Ciutat Vella, que han vist com any rere any aquests
artefactes han anat fent seves les voreres. “No pots caminar
tranquil·lament pel barri. Has d’estar vigilant tota l’estona”,
explica Maria Mas, de la Xarxa Veïnal de Ciutat Vella. Tot i que
segons la normativa vigent les passejades organitzades poden estar
formades per un màxim de tres integrants, Mas denuncia que els grups
multitudinaris de segways són habituals.

Sovint passen per carrers estrets i impossibiliten el pas als veïns”,
afegeix. Com a solució proposa que els vehicles motoritzats
segueixin uns circuits prèviament determinats per evitar així que
passin pels carrers estrets. “És un escàndol el que està
passant”, assegura. La normativa vigent obliga l’empresa que
organitzi aquestes activitats a suspendre la circulació quan la
densitat de vianants sigui elevada o en moments d’aglomeració.
També l’obliga a vetllar perquè es garanteixi “la integritat
física dels usuaris de l’espai públic, així com dels béns
públics” i a mantenir una distància mínima de 100 metres entre
els diferents grups que vagin en 
segway.
Sobre la taula” de l’Ajuntament
Pel que fa a l’usuari, la normativa obliga a mantenir una distància
d’1,5 metres amb el vianant i a no interferir en la mobilitat dels
altres usuaris de la via pública. Precisament, aquest va ser un dels
punts que van denunciar els assistents en la trobada oberta que va
celebrar la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, amb els veïns a
finals de juliol a la rambla de Santa Mònica. Els veïns van demanar
a Pin que vetllés perquè els segways complissin la
normativa i van reclamar solucions extres. La regidora va respondre
que és un dels temes que el govern municipal “té sobre la taula”
i que estudiaran quines són les solucions que hi poden aportar. En
la mateixa línia s’han pronunciat les fonts municipals consultades
per l’ARA, que han assegurat que el govern està treballant per
resoldre la problemàtica.
També en l’assemblea que van celebrar els veïns de la Barceloneta el 12
d’agost passat -tot just un any després de l’inici de la revolta
veïnal contra els pisos turístics- van reclamar més control
d’aquests vehicles motoritzats.
A l’assemblea hi va assistir la regidora Gala Pin -que és veïna de
la Barceloneta- per “solidaritzar-se” amb les diferents
problemàtiques del barri. “Els segways són com
mosquits: es posen per tot arreu sense respectar les normes de
circulació”, denuncia el portaveu de La Barceloneta Diu Prou,
Sergio Arnás. En aquest sentit, afegeix que es tracta d’una moda
“molt perillosa” perquè circulen per la vorera a una velocitat
“molt elevada”.
És una bomba de rellotgeria, ja hi ha hagut diverses topades amb els
veïns del barri”, insisteix. No obstant, la normativa actual
obliga els conductors de tots aquests vehicles (
segways,
patinets i tricicles, entre d’altres) a no superar els 10 km/h i a
adequar la velocitat al pas dels vianants que es trobin al voltant.
A més, els obliga a mantenir un metre de distància amb la línia de
les façanes. Arnás també es mostra preocupat per l’estat en què
circulen alguns dels conductors d’aquests vehicles. “Recentment
he vist diversos nois que bevien cervesa mentre conduïen”, apunta
el portaveu de La Barceloneta Diu Prou.
Els conductors dels segways o d’altres artefactes
similars estan subjectes a les mateixes normatives pel que fa al
consum d’alcohol o substàncies estupefaents que els vehicles que
circulen per la carretera.
Una normativa “laxa”
Arnás -que assegura que ha vist moltes vegades la Guàrdia Urbana i els
agents cívics actuar contra les infraccions dels conductors
dels segways – considera que la normativa és molt
laxa. “És evident que els que es dediquen a aquest negoci en són
conscients i se n’aprofiten”, opina. En aquest sentit, assegura
que es pot observar com les botigues deixen els vehicles a l’espai
públic durant tot el dia.
Precisament, en la manifestació que van dur a terme els veïns de la Barceloneta
després de l’assemblea del 12 d’agost, un dels participants es
va encarar amb una botiga de patinets elèctrics. Lamentava la
proliferació d’aquest tipus de negoci i els acusava de no vetllar
pel compliment de la normativa.

El govern de Colau -de la mateixa manera que ho feia el de Trias- dóna
permisos temporals a les empreses que compleixin amb els requisits
exigits. “La problemàtica dels segways és un de
tants temes que volem estudiar i intentar solucionar”, asseguren
fonts municipals.

També:

 

L’Ajuntament de Barcelona vol eradicar l’ús de patinets elèctrics de les voreres i prohibir-los als menors de 16 anys

 

__________________
__________________
 
 
 
 
 

Més del 67% dels compradors a Espanya afirma que llegeix la informació
de l’etiquetatge dels productes alimentaris que adquireix, segons el
Baròmetre AECOC Shopper View (l’associació de fabricants i
distribuïdors), que el 2015 va analitzar els hàbits de compra dels
consumidors espanyols. I una de les informacions a les quals presten
més atenció és a la nutricional. També EROSKI CONSUMER va
consultar sobre aquest tema un miler de persones majors d’edat el
2013 i, entre altres conclusions, va poder verificar que el 81% dels
qui afirmaven que es fixaven en l’etiquetatge llegia sempre la
informació nutricional.


Aquestes dades proven l’interès dels consumidors pel valor nutricional de
tots els aliments que s’emporten a casa. Tant és així que, a partir
del 13 de desembre d’aquest any, el Reglament Europeu sobre
Etiquetatge d’Aliments (Reglament (UE) Núm. 1169/2011) obligarà a
incloure aquesta informació en les etiquetes dels productes
alimentaris, si bé alguns fabricants ja l’han incorporat de forma
voluntària.


EROSKI CONSUMER ha analitzat la normativa en profunditat amb l’objectiu de proporcionar als consumidors una guia sobre el que trobaran en
relació amb la informació nutricional en les etiquetes dels
productes alimentaris que adquireixin a partir de l’últim mes de
l’any. Per a fer-ho, s’han utilitzat diverses fonts: l’Agència
Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN), la
Federació Espanyola d’Indústries de l’Alimentació i Begudes
(FIAB), la Fundació Basca per a la Seguretat Agroalimentària
(Elika) i la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU).

Excepcions
a la norma

 

En línies generals, els aliments, també aquells destinats a una
alimentació especial, hauran d’incloure informació nutricional en
les etiquetes.
 
Ara bé, la llei incorpora algunes excepcions: les aigües minerals i els
complements alimentaris, perquè ja disposen de la seva pròpia
normativa, i també les begudes amb un grau alcohòlic volumètric
superior a 1,2%. Altres aliments lliures d’incorporar la informació
nutricional obligatòria són:

 

  • Productes sense transformar que incloguin un sol ingredient.

 

Productes transformats l’única transformació dels quals hagi consistit a ser curats i que incloguin un sol ingredient.

 

Aigua destinada al consum humà, inclosa aquella a la qual s’ha afegit
anhídrid carbònic o aromes.

 

Una herba aromàtica, una espècia o la barreja d’aquestes.

 

Sal i succedanis de la sal.

 

Edulcorants  de taula.

 

Extractes de cafè i de xicoira, grans de cafè sencers o mòlts i grans de
cafè descafeïnats sencers o mòlts.

 

Infusions d’herbes i fruites, te, te descafeïnat, te instantani o soluble,
extracte de te o extracte de te descafeïnat que no continguin més
ingredients afegits que aromes que no modifiquin el valor
nutricional del te.

 

Vinagres fermentats i els seus succedanis, inclosos aquells que tinguin com a únics ingredients afegits les aromes.

 

Aromes, additius, enzims alimentaris i coadjuvants tecnològics.

 

Gelatines.

 

Compostos per a espessir melmelades.

 

Llevat.

 

Xiclet.

 

Aliments en envasos que tinguin una superfície màxima inferior a 25 cm2.

 

Aliments subministrats directament pel fabricant en petites quantitats al
consumidor final o a establiments minoristes.
Per la seva banda, encara que en les begudes amb contingut alcohòlic i
en els aliments no envasats la informació nutricional no serà
obligatòria, els fabricants podran incorporar-la si així ho
desitgen. Fins i tot se’ls permet limitar-se al valor energètic o,
en el segon cas, afegir a aquesta dada la quantitat de greixos, àcids
grassos saturats, sucres i sal.
 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: