Oral / Redacció 38


Què vol dir carn “processada”?

Arran de l’advertiment de l’OMS sobre els perills de la carn processada difós aquesta setmana, hem volgut preguntar-nos què vol dir exactament carn processada i en què es diferencia de la carn vermella.

Variety of sausage products.
Sí, se’ns ha escapat de la mà. Després dels informes de l’OMS i la manipulació posterior de la informació a la recerca de titulars alarmants, bona part de la població considera ara que la carn vermella provoca càncer, punt i final. El primer punt que hem d’aclarir és que a l’informe s’emeten graus de carcinogenicitat diferents per a la carn vermella i per a la carn processada. A la primera se la considera probablement carcinògena per a humans mentre que a la carn processada se la considera carcinògena per a humans. Vegem amb més detall què significa tot això.

La carn vermella

Diuen que la carn vermella és probablement carcinògena, què hem de fer? Doncs exactament el mateix que fèiem i el que us haguéssim aconsellat de fer abans de conèixer aquests informes.
La carn vermella és un aliments amb unes qualitats nutricionals extraordinàries, que podem optar per consumir o no, però que ningú pot negar
És clar que en general hi ha un abús d’aliments d’origen animal i que s’hauria de reduir, encara que només fos per l’impacte mediambiental que això suposa. Però dir que la carn vermella és dolenta o probablement carcinògena sense anar més enllà en l’explicació és, com a mínim, massa simplista. Es tracta d’un aliment amb unes qualitats nutricionals extraordinàries, que podem optar per consumir o no, però que ningú pot negar. Ara bé, la qualitat i seguretat de la carn vermella varia extraordinàriament en funció de la seva procedència, del tracte que hagi tingut l’animal, de com s’hagi alimentat (farratge contra pinso de cereals i llegums), de si s’ha pogut moure o ha estat estabulat, de si se n’han respectat els ritmes de creixement o s’han accelerat intencionadament, de si s’ha evitat l’ús de fàrmacs o més aviat s’ha promogut. Com que segur que ja tenim clar que pel fet de parlar de carn vermella no podem emetre un judici sobre la seva carcinogenicitat, us deixem que seguiu gaudint del consum de carn vermella amb sentit comú, és a dir, apostant sempre per carns de qualitat: procedents de granges en què els animals mengen allò que han consumit al llarg de la seva existència, en què s’assegurin que la pastura o el farratge està lliure de pesticides, herbicides, fungicides, etc., on els animals poden moure’s lliurement pel camp, on s’eviti l’ús de fàrmacs massius. I per evitar la formació de nitrosamines i, a més, aportar nutrients valuosos, consumiu-ne sempre amb hortalisses abundants.

La carn processada

D’acord, tenim clar que la resposta a la pregunta: la carn vermella és bona o dolenta? És: depèn. Però, i la carn processada, és bona o dolenta? Doncs no us ho creureu però de nou: depèn. Vegem què és això de la carn processada i si titllar-la de carcinògena és un generalització errònia.
És evident que no tenen res a veure uns frankfurts amb un pernil serrà, i la diferència és abismal si es compara amb un pernil ibèric de gla ecològic
L’OMS considera carn processada la “carn que s’ha transformat a través de la salaó, el curat, la fermentació, el fumat o altres processos per millorar-ne el sabor o la conservació”. “Exemples de carns processades: frankfurts, pernil, salsitxes, carn en conserva i cecina o carn seca, així com carn en llauna i les preparacions i salses a força de carn”. Però… tots aquests productes són iguals? És evident que no tenen res a veure uns frankfurts amb un pernil serrà, i la diferència és abismal si es compara amb un pernil ibèric de gla ecològic. Tanmateix, és cert que la major part de la població consumeix carn processada de baixa qualitat, és per això que aquesta alarma generada ara per l’OMS podria ajudar a reduir-ne el consum.

Quins són els compostos que hi ha a la carn processada que són tan perillosos?

Quan mengem pernil dolç, estem menjant una mica (poca) de carn amb una mica (molt) de greix (amb glifosat, dioxines, furans, PCB i d’altres), midons, sal, sucres, colorants, conservants (com els nitrits), potenciadors del sabor i altres additius. I estareu pensant, però si jo volia menjar pernil! I si, a més, quan aquesta imitació de pernil la utilitzeu per cuinar, apareixen compostos d’una toxicitat important, com nitrosamines i amines heterocícliques. Com us podeu imaginar, és difícil apuntar un sol compost com a responsable de l’efecte carcinogen observat a la carn processada. Segurament és fruit del batibull de substàncies potencialment tòxiques que hi ha en aquest grup d’aliments (ultra)processats.
No, no hem anomenat els greixos saturats com a compost potencialment perillós. Si bé és cert que són els més abundants a la carn processada i, malgrat la mala premsa que han tingut durant anys, actualment s’ha demostrat que no augmenten la malaltia cardiovascular com es pensava. En realitat el problema està en els “acompanyants” del greix. La criança dels animals, la seva alimentació antifisiològica, el sedentarisme que pateixen i els tractaments farmacològics als quals se’ls sotmet; tots aquests són factors que finalment donen lloc a un tipus de greix animal que passa de ser un aliment a un autèntic còctel de tòxics: glifosat, dioxines, furans, PCB i segurament altres compostos que ni tan sols coneixem.
Però això no és tot. Per fer carn processada, ja siguin frankfurts o embotits, s’utilitza una carn que sovint no podríem assegurar que sigui “pura”. De fet, els consumidors ja en som conscients, d’això, perquè hi ha hagut casos de presència d’animals en preparats carnis que no constaven a l’etiqueta, com quan l’OCU va trobar carn de cavall en algunes hamburgueses ara fa dos anys o la carn de porc en kebabs en lloc de carn de vaca. És més difícil controlar quins ingredients hi ha en aquell aliment en forma de salsitxa o en forma de broqueta que en el bistec de vedella, que veus com te’l tallen a la carnisseria i que prové de la part que sigui de l’animal. I el problema no rau en si es tracta de carn de cavall (que per cert, és molt sana), o de porc o de vaca; sinó que no tenim un bon control de la qualitat de les carns i els tòxics que poden contenir. Però la indústria agroalimentària, a vegades, mira d’abaratir costos, encara que això repercuteixi en la salut dels Consumidors.
vedella ecològica pasturant

Què podem fer?

  1. Comprar carn ecològica o de confiança sense manipular (o manipulada davant teu).
  2. Reduir el consum de carn processada i prendre’n només puntualment, especialment si són productes no ecològics i dels quals en desconeixes la procedència i la forma de processament.
  3. Quan us vingui de gust menjar embotit, opteu per un bon pernil o un embotit ecològic i de confiança. No caiguem en l’error de ficar-ho tot al mateix sac. El pernil dolç sense sense sense i el pernil serrà ecològic l’única cosa que tenen en comú és el nom. El primer és un producte processat que cal evitar (com tots els seus congèneres), el segon és un aliment de qualitat.
  4. Menjar carn acompanyada sempre d’una bona quantitat d’hortalisses i no de pa, pasta o patates fregides. La formació de nitrosamines disminueix quan ingerim, en un mateix àpat, antioxidants presents a les verdures.
I com a reflexió final, amb quin tipus de carn vermella i amb quin tipus de carn processada s’han dut a terme els estudis que han servit de font per establir aquests informes? Han fet algun d’aquests estudis amb carn vermella de qualitat? Han utilitzat un bon pernil ibèric o una bona cecina de Lleó o un bon llom embotit o botifarrons d’un bon carnisser…? O hauran utilitzat les carns vermelles i les carns processades que inunden, juntament amb un altre arsenal de productes processats, les prestatgeries dels súpers i hipermercats de tota societat industrialitzada com cal? Aliments que, digui el que digui l’OMS, la FAO, la FDA, l’EFSA o la AECOSAN, nosaltres desaconsellem.
 
 
 
 
 
______________________________________________
______________________________________________

Guia per saber comprar al Black Friday 2015

Del 27 al 30 novembre els comerciants esperen fer una caixa de 1.172 milions d’euros, un 10,6% més que l’any passat

DIMECRES, 11 DE NOVEMBRE DEL 2015 – 13.21 H
El compte enrere del Black Friday acaba de començar i una gran quantitat de gent es prepara per a aquest esdeveniment. Una celebració que té origen als Estats Units però que amb la globalització s’ha estès a altres països com és el cas d’Espanya, on l’any passat ja es va viure la seva edició més massiva.

Aquesta cita, que es portarà a terme del 27 al 30 de novembre, ja compta amb adeptes i cada vegada més gent hi sucumbeix. En concret, es preveu que aquest anys les vendes arribaran als 1.172 milions d’euros a Espanya, un 10,6% més que al Black Friday anterior.No obstant, abans de portar a terme cap compra és convenient que t’informes de qualsevol imprevist. L’Associació Espanyola de l’Economia Digital (Adigita) en col·laboració amb Confiança Online i Beruby ha elaborat un informe en què pots consultar dubtes que et sorgeixin sobre la crida a les compres.

1/ ¿QUANT DURA EL BLACK FRIDAY?

La durada del Black Friday depèn de cada comerç. Pot ser un dia, un cap de setmana o més dies. En qualsevol cas les botigues han d’informar sobre el termini de vigència de les promocions que realitzin.

¿QUINA ÉS LA DIFERÈNCIA ENTRE BLACK FRIDAY I CYBER MONDAY?

Mentre que el Black Friday es va concebre per comprar en botigues físiques, mentre que en el Cyber Monday les ofertes i promocions només són per a productes de web.
A més, com els seus propis noms indiquen, un té lloc en divendres i un altre el dilluns posterior. En concret, se celebraran el 27 i el 30 de novembre, respectivament.
En el cas d’aquells establiments que comptin tant amb botiga física com ‘on line’ no estan obligades a estendre les mateixes promocions al contingut ‘on line’. De la mateixa manera les botigues que només realitzen transaccions via web no estan obligades a fer descomptes durant el Black Friday.

¿QUINA INFORMACIÓ ESTÀ OBLIGADA A OFERIR UNA BOTIGA ‘ON LINE’?

A més de la informació sobre el termini de durada de les ofertes, les botigues ‘on line’ han d’informar sobre el preu dels productes oferts abans i després d’aplicar-los el descompte o bé sobre el percentatge de descompte aplicable a cada producte.A més de la informació sobre el termini de durada de les ofertes, en l’establiment ‘on line’ també han d’informar-te sobre el preu dels productes oferts abans i després d’aplicar-los el descompte o sobre el percentatge de descompte aplicable en cada producte.

¿QUÈ HE DE COMPROVAR ABANS DE COMPRAR SOBRE LA BOTIGA ‘ON LINE’?

Malgrat que les estafes a la web cada vegada són més sofisticades, existeixen una sèrie d’elements a,b què pots evitar caure en una estafa. Des del nom complet fins a l’adreça ‘e-mail’ i el número de telèfon, com més dades hi trobis molt més fiables serà la pàgina.

¿PUC TORNAR UN PRODUCTE COMPRAT EL BLACK FRIDAY?

Malgrat que aquesta campanya està dirigida a productes descomptats, al ser una compra ‘on line’ podràs tornar-la en un termini mínim de 14 dies i fins i tot un termini superior si la botiga ho ofereix.Adigital recomana que abans de realitzar qualsevol compra t’informis sobre les condicions de devolució així com del procediment que s’ha de portar a terme. Pot ser que les despeses de devolució et corresponguin pagar-les.

Existeixen productes que per raons d’higiene o per qualsevol altre motiu la botiga no té l’obligació d’admetre la seva devolució una vegada adquirits, utilitzat o descarregat. Si no ho tens clar, abans de comprar assegura’t de les condicions d’ús.

¿QUANT TEMPS DISPOSES PER TORNAR UN PRODUCTE?

Des de l’associació asseguren que l’usuari disposa de 14 dies naturals des del dia que es rep el producte o des de la data que realitzes la comanda per comunicar que vols tornar-lo, així com dues setmanes més des que la botiga ha rebut la teva notificació d’anul·lació de la compra.

¿EN QUIN TERMINI M’HAN DE TORNAR ELS DINERS?

En el cas que l’establiment hagi de tornar-te l’import de la devolució, el temps varia en funció dels requisits que estipula cada comerç.

JA HAS REALITZAT LA COMANDA PERÒ S’HAN QUEDAT SENSE EXISTÈNCIES

Malgrat que aquest fet no es té gaire en compte en ocasions pot passar i més aquell dia. En aquest cas l’empresa ‘on line’ t’ha d’informar com abans millor de la falta d’existències, permetre’s cancel·lar la comanda i tornar-te els diners.
També existeix la possibilitat que puguin oferir-te un altre bé en substitució del que vas comprar si compta amb característiques similars o la seva qualitat és superior. En qualsevol cas pots denegar la proposta o demanar la devolució dels diners.

EL PRODUCTE PRESENTA DESPERFECTES O NO S’AJUSTA AL QUE VAIG DEMANAR

Si al rebre el producte aquest presenta un desperfecte com una esgarrinxada o s’espatlla al poc temps d’adquirir-lo, has d’avisar la botiga amb la brevetat possible. Quan entaulis contacte amb ells, ja t’indicaran si has d’anar a portar-lo o, per contra, són ells els que s’acostaran a recollir-lo. El mateix passa si la teva comanda no s’ajusta al que vas demanar.
Si la botiga ‘on line’ no té un producte idèntic es veurà en l’obligació d’oferir-te un altre producte de característiques similars que podràs acceptar si t’interessa. En cas negatiu pot oferir-te una rebaixa del preu del producte o la devolució dels diners.
 
Aquest article també resulta interessant:

Giving Tuesday, el Black Friday de la solidaritat

Un moviment de desenes d’entitats socials vol convertir el primer dimarts de desembre en un dia per donar als que més ho necessiten. La iniciativa arriba a Espanya i Alemanya després d’una experiència de quatre anys als EUA i al Regne Unit

__________________________________________________
__________________________________________________

Sis claus que expliquen l’escàndol de Volkswagen

La companyia alemanya es troba en l’ull de l’huracà per falsejar les emissions contaminants en motors dièsel

23.09.2015 | 17:39

Sis claus que expliquen l´escàndol de Volkswagen

Sis claus que expliquen l´escàndol de Volkswagen

 

EFE | REDACCIÓ
 El fabricant automobilístic alemany Volkswagen s’ha vist embolicat en un escàndol de grans dimensions, després de que les autoritats dels Estats Units descobrissin que alguns dels seus vehicles falsejaven les emissions contaminants reals mitjançant un software instal·lat per la companyia per esquivar els controls.
Volkswagen ja ha baixat el seu objectiu de benefici per al 2015 pel cas, pendent de la investigació als EUA i a altres països.
Però, què ha passat realment amb Volkswagen?
Divendres passat, l’Agència de Protecció Mediambiental (EPA, per les sigles en anglès) dels Estats Units va revelar que Volkswagen va utilitzar un software per falsejar les emissions contaminants dels models dièsel de Jetta (2009-2015), Beetle (2009-2015), Audi A3 (2009-2015), Golf (2009-2015) i Passat (2014-2015).
Aquest programa s’activava automàticament quan els vehicles Volkswagen detectaven que eren sotmesos a revisions d’emissió de gasos i aplicava mesures per reduir-les. Posteriorment, els cotxes tornaven a funcionar com prèviament, amb una contaminació superior als nivells permesos, fins a 40 vegades més en el cas de la legislació dels Estats Units.
Com es va detectar el problema?
El frau anunciat per l’Agència de Protecció Mediambiental dels EUA va ser descobert per investigadors de la Universitat de Virginia Occidental, que van informar l’any passat que els vehicles dièsel de Volkswagen emeten fins a 40 vegades més òxid de nitrogen que el permès per la normativa.
A més, l’any passat l’associació italiana de consumidors Altroconsumo va detectar anomalies en practicar proves sobre el Volkswagen Golf, encara que les seves conclusions no van tenir repercussions legals.
Les dades van mostrar una diferència del 50% entre les xifres de consum de carburant i emissions de CO2 ofertes oficialment per Volkswagen i les contrastades en les proves, el que en la seva opinió pot portar el consumidor a pagar 502 euros més del previst a l’any en combustible que el que anuncia la companyia.
Quants vehicles Vokswagen han estat venuts amb aquest software?
El nombre de vehicles afectats ascendeix a onze milions a tot el món. Es tracta dels que tenen un motor del tipus EA 189.
Els nous vehicles del grup Volkswagen amb motors dièsel EU 6 disponibles a la Unió Europea compleixen els requeriments i estàndards mediambientals, segons la companyia alemanya.
A quines sancions s’enfronta Volkswagen?
Volkswagen s’enfronta a una possible multa per frau a l’administració nord-americana de 37.500 dòlars per vehicle, la reparació dels 482.000 vehicles venuts sota aquestes especificacions des de 2009, possibles demandes dels consumidors i el cost d’imatge per a la companyia.
La sanció als EUA podria suposar per al fabricant alemany una factura de 16.000 milions d’euros, per sobre dels beneficis de la companyia l’any passat, quan van arribar als 11.000 milions.
Aquesta quantitat podria però ser rebaixada, a la vista de les multes rebudes en els últims mesos per altres fabricants d’automòbils que com ara Volkswagen van enganyar a les autoritats nord-americanes i van defraudar als consumidors. Per això la companyia haurà de col·laborar en la investigació.
A més, Alemanya, Itàlia i França ja han iniciat les seves pròpies investigacions i l’escàndol de Volkswagen ha arribat a les autoritats de la Unió Europea. Si aquestes iniciatives derivessin en noves multes, el cost per a la companyia Volkswagen podria multiplicar-se.
Què diu la companyia?
El president de Volkswagen, l’alemany Martin Winterkorn, es va disculpar en un vídeo per la manipulació de les emissions de gasos contaminants en els vehicles dièsel.
Davant les creixents peticions perquè dimiteixi per l’escàndol a Volkswagen, Winterkorn finalment ha dimitit avui, després de prometre una investigació transparent.
Més explícit va ser el cap de Volkswagen a Estats Units, Michael Horn, que va resumir l’escàndol amb un eloqüent “L’hem cagat completament”.
Hi ha hagut casos similars?
Sí, en els últims anys s’han produït altres escàndols similars al de Volkswagen relatius a grans companyies automobilístiques.
L’any passat, Toyota, el segon major fabricant mundial d’automòbils, va pagar la multa rècord de 1.200 milions de dòlars després que el Departament de Justícia dels EUA determinés que, durant anys, la companyia sabia que alguns dels seus models patien acceleracions involuntàries però va ocultar el defecte.
El problema, en uns casos causats per una estoreta defectuosa i en altres pels sistemes de control electrònic, va provocar centenars d’accidents als Estats Units amb almenys 89 morts i 52 ferits.
La setmana passada, General Motors (GM), el major fabricant d’automòbils dels Estats Units, va acceptar pagar una multa de 900 milions de dòlars per ocultar durant anys el defecte del sistema d’ignició que afecta milions dels seus vehicles.
El defecte, corresponent a models produïts per les marques de GM abans de la creació de la nova General Motors el 2009, permet la desactivació involuntària i sobtada del motor del vehicle, el que desconnecta els seus airbags, deixant als seus ocupants sense protecció en cas de impacte.
El problema hauria causat almenys 124 morts i 275 ferits, segons el fons de compensació independent creat per General Motors a 2014.
També podeu llegir:

La ciència estudia si la pol·lució del trànsit contribueix a l’obesitat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: