Oral / Redacció 28


 

«El bitcoin segueix sent només una moneda experimental»

JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

 

DIJOUS, 27 DE FEBRER DEL 2014

Jon Matonis, al Mobile World Congress.

Bitcoin: moneda de bits, en anglès. Aquesta paraula, a poc a poc, comença a fer-se un lloc en el món digital: una moneda que no existeix físicament, que no té un país o un banc central al darrere i l’emissió de la qual és portada a terme de forma col·lectiva per la xarxa (a través de soft­ware en ordinadors). Ja es pot fer servir per pagar en alguns comerços on line i físics, però la seva intensa fluctuació la fa ser objecte de l’especulació. A més, dimecres una de les principals plataformes d’intercanvi de bitcoins, MtGox, va tancar atrapant milers de persones. Jon Matonis va anar al Mobile World Congress a explicar el seu projecte.

-¿Què és un bitcoin en paraules simples?

-Bitcoin no és una cosa que tu envies o reps. Això és només una terminologia que fem servir per intentar explicar-ho, perquè en realitat només és un protocol de transferència de valor. Bitcoin és unacommodity digital, una moneda que no té un govern o un banc central al darrere. Bitcoin té funcions de moneda, però en realitat el que es transfereix o s’envia no és una cosa física, sinó que s’envia la possessió de la moneda. Calculem que un milió de persones ja la fan servir.

-Està sent usada per especular.

-Bitcoin segueix sent només una moneda experimental. Al darrere hi ha un protocol de software encara experimental, estem en la versió 0.8. Hem de ser tractats com a tal, un experiment. Encara ens queda un any de desenvolupament. Si algun usuari fa alguna cosa amb la seva cartera digital, ho ha de fer sabent que és un experiment, no ha d’arriscar més del que pot perdre.

-Fa dos dies, una de les principals plataformes d’intercanvi de bitcoins, MtGox, va tancar atrapant milers d’usuaris…

-Era només un dels actors de l’ecosistema, encara que fos un dels més grans. Però no era un reflex del protocol ni de la idea de Bitcoin, sinó només d’una empresa relacionada. Crec que el mercat respondrà favorablement a la seva desaparició, i en tan sols 24 hores hem vist que el valor ha rebotat dels 400 als 600 dòlars. Sí, és una catàstrofe per a qui tenia els seus diners allà, és clar. Però el missatge que hem d’aprendre és que no hem de deixar els bitcoins en una tercera empresa de canvi com aquella, perquè els bitcoins no són per a això, no els hem de tractar com si fos un producte en un banc. La idea és que la gent tingui els seus propis bitcoins a la seva cartera, que sigui el seu propi banc. Si la gent els deixa a MtGox o similars significa que comporta riscos. Altres plataformes podrien caure si no controlen els seus procediments interns.

-¿El bitcoin és millor que les monedes tradicionals?

-Des del punt de vista dels comerciants, es poden usar bitcoins en 60 països més dels que es pot usar Visa o Mastercard. A més, la seva transacció és immediata. Des del punt de vista del consumidor, hi ha privacitat absoluta a l’hora de fer transaccions, es pot enviar a qualsevol país amb qualsevol moneda, sense restriccions… La volatilitat del preu ara és dramàtica, perquè el bitcoin està intentant trobar el seu lloc en el mercat, i alhora patim la pressió d’alguns governs, però malgrat tot està anant bastant bé. De fet, som la primera moneda virtual que sobrepassa un valor de mercat de 10.000 milions de dòlars. Creiem que en tres anys serà estable.

-¿Es podrà fer servir per pagar a les botigues?

-Cada vegada més comerços on line la integren. La plataforma de pagament Bitpay, utilitzada per milers de botigues físiques, ja l’accepta. Cada vegada la usaran més botigues perquè només es necessita una app en un mòbil per rebre pagaments en bitcoins.

 

 

____________________________________

 

Vehicles elèctrics contra la contaminació

 

El nou Pla PIMA Aire 3 ajuda a adquirir vehicles elèctrics i híbrids per a lluitar contra la contaminació urbana i el canvi climàtic 

 

No podem viure sense el cotxe. Però, tampoc, seguir contaminant a aquest ritme. El trànsit és un dels causants principals dels problemes ambientals i de salut pública. A poc a poc, les ciutats es van submergint en una gran bombolla de mals fums mentre la salut dels seus habitants se’n ressent.

El nou Pla PIMA Aire 3 busca ajudar a adquirir vehicles comercials, motocicletes i ciclomotors elèctrics i híbrids i bicicletes de pedaleig assistit per motor elèctric. Aquesta iniciativa, posada en marxa pel Govern espanyol, forma part dels compromisos institucionals contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica.

 

Subvencions

Els vehicles són el causant principal de la contaminació de l’aire urbà que genera al món més de dos milions de morts prematures a l’any, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). A Espanya, aquest problema provoca a l’any al voltant de 20.000 defuncions prematures, segons Ecologistes en Acció. A més, assegura que el 22% dels espanyols respira un aire amb nivells de contaminació superiors als límits legals, una xifra que arribaria al 94% si es tenen en compte els valors recomanats per l’OMS.

La substitució dels vehicles de combustible per uns altres de tipus elèctric o híbrid és una de les possibles mesures per a combatre aquest problema ambiental i de salut pública. Per aquest motiu, el Consell de Ministres ha aprovat el Pla d’Impuls al Medi Ambient PIMA Aire 3 per a subvencionar la compra de vehicles comercials, motocicletes i ciclomotors elèctrics i híbrids i de bicicletes de pedaleig assistit per motor elèctric. L’objectiu és reduir “de forma significativa les emissions de contaminants atmosfèrics i de diòxid de carboni (CO2)”.

El nou Pla PIMA Aire 3 inclou ajudes directes per un total de 5,5 milions d’euros i dóna continuïtat a les dues edicions anteriors del Pla. Segons els seus impulsors, el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA), s’han renovat prop de 20.000 vehicles comercials i 9.000 turismes per models més eficients, i s’han adquirit unes 700 motocicletes, ciclomotors i bicicletes elèctriques. Tots dos plans han suposat unes ajudes de 38 milions d’euros.

Les dades de reducció de les emissions contaminants reflecteixen la importància de substituir els vehicles convencionals de combustió per altres d’elèctrics i més eficients. Per cada vehicle reemplaçat s’ha disminuït de mitjana el 94% en emissions de partícules i el 15% en emissions de CO2, ja que s’han substituït vehicles d’una antiguitat mitjana de gairebé 16 anys per altres de nous. En el cas de les bicicletes de pedaleig assistit per motor elèctric, la reducció s’eleva al 100% de les emissions de contaminants atmosfèrics en relació amb el vehicle substituït.

 

Per a qui

Qualsevol particular, sense necessitat de ser autònom, es pot beneficiar d’aquesta mesura. A més dels vehicles nous, també s’estén a aquells que tenen fins a un any d’antiguitat. Una mateixa persona podrà adquirir-ne més d’un, sempre que no sobrepassi el límit màxim de 200.000 euros d’ajuda total.

Ara bé, el Pla PIMA Aire 3 no es pot sumar a un mateix vehicle que s’hagi beneficiat de les ajudes del Pla PIVE i a l’inrevés. El nou Pla tampoc no es pot aplicar a automatriculacions per part dels concessionaris i requereix que en la factura de venda les dades del sol·licitant siguin diferents de les del venedor. L’ajuda serà més gran si s’acompanya amb el desballestament d’un altre vehicle matriculat abans de l’1 de gener de 2007.

 

Vehicles A, B, C o D

Els vehicles que poden rebre l’ajuda han d’estar classificats com a A, B, C o D en la base de dades de “Consum de Carburants i emissions de CO2 en cotxes nous” de l’Institut per a la Diversificació de l’Estalvi Energètic (IDAE). Aquests són els tipus de vehicles que es poden beneficiar de les ajudes:

  • Vehicles comercials. Es concediran 1.000 euros per vehicle en la categoria M1 o N1 menor de 2.500 kg. Per tant, queden fora de l’ajuda els turismes categoria M1. En el cas dels de categoria N1 igual o superior a 2.500 kg, 2.000 euros per vehicle. En les dues situacions, l’ajuda estarà condicionada a l’aplicació en factura, per part del punt de venda, d’un descompte equivalent a l’import de l’ajuda.

  • Motocicletes elèctriques i híbrides. Entren en l’ajuda les corresponents a les categories L3i, L4i i L5i. 400 euros més 200 euros que haurà d’aportar el punt de venda, si s’acredita la conversió en ferralla d’un altre vehicle. Quan no se’n doni de baixa un altre, es concediran 350 euros més 150 euros del punt de venda

  • Ciclomotors elèctrics. El comprador haurà de donar de baixa definitiva un vehicle per rebre 250 euros més 100 euros del punt de venda. Quan no s’acrediti la baixa d’un altre, 230 euros més 70 euros del punt de venda

  • Bicicletes per pedaleig assistit per motor elèctric. L’ajuda prevista és de 200 euros.

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: