Oral / Redacció 21


Ací teniu més temes per a preparar els orals i les redaccions de la prova pràctica, a part dels que hem estat comentant a classe.

Recordeu que podeu accedir a la resta dels articles en les etiquetes Orals i Redaccions.

Alguns articles continuen en el mitjà del qual he tret la notícia, així que si us interessa (que sí que us interessa ^_^),  us recomane que en llegiu la resta.

Salut

…………………….

Un de cada cinc enquestats no es protegeix mai quan s’exposa al sol en les vacances d’estiu

Un 12% no compra cremes solars i tres de cada deu no llegeixen mai la informació de l’etiquetatge

El sol té dues cares. D’una banda, proporciona color, calor i per a molts és motiu d’alegria. És essencial en la producció de vitamina D i la seva exposició, sempre amb moderació i vigilància mèdica, forma part del tractament de malalties dermatològiques com la psoriasi o l’èczema… Però l’astre rei té un costat fosc: provoca cremades solars que augmenten el risc de patir càncer de pell en l’edat adulta.
Cada any, es diagnostiquen al món més de 160.000 casos de melanoma. La disminució de la capa d’ozó i la moda del bronzejat són els dos factors que més hi influeixen, per la qual cosa el sol s’ha de prendre amb totes les precaucions. Per conèixer els hàbits d’exposició al sol de la població, EROSKI CONSUMER ha efectuat durant el mes d’abril una enquesta a 1.000 persones de 9 comunitats autònomes: Andalusia, Illes Balears, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat Valenciana, Galícia, Madrid, Navarra i País Basc. A més, es va investigar quina era la seva percepció de risc al sol i els seus costums a l’hora d’adquirir una crema solar. El 52% dels enquestats eren dones i tenien una mitjana d’edat de 46 anys.
Ningú no és igual davant dels rajos solars. La pigmentació de la pell, el color dels ulls, el cabell i la capacitat per bronzejar-se de cadascú determinen a quin fototip es pertany, és a dir, quina capacitat té la seva pell d’absorbir la radiació solar.
Entre els enquestats, un de cada cinc entrevistats se situa en el primer: pell, ulls i cabells molt clars que sempre es cremen i amb un bronzejat imperceptible; un 46%, en el segon: també amb la pell, els ulls i els cabell clars, però aconsegueix un bronzejat moderat, tot i que sovint es crema; un altre 21%, en el tercer: té una pell més fosca, igual com els cabells i els ulls, però es crema de vegades i aconsegueix un bronzejat mitjà; i el 12%, en el quart: té la pell, els ulls i el cabell morens, rarament es crema i sempre es bronzeja.

Poca protecció, massa confiança

Les vacances i els dies festius de l’estiu són els moments en què els entrevistats s’exposen més al sol. No obstant això, un 19% no es protegeix mai de les radiacions solars i un 21% només ho fa de vegades (sobretot els homes). A més, fora del període estival es protegeixen encara menys: només un de cada quatre ho fa habitualment. Això sí, els qui ho fan utilitzen generalment cremes solars i ulleres de sol.
A més, un de cada dos enquestats té un nivell mitjà en la percepció de risc del sol. I és que probablement en alguns aspectes encara som massa confiats: dos de cada cinc pensen que en la primera exposició solar es pot utilitzar un factor de protecció solar inferior a 15, un de cada cinc no sap que cada tipus de pell absorbeix la radiació solar de forma diferent i que això influeix en la forma de protegir-se, i un 12% dels enquestats no compra habitualment cremes solars.

La informació continua a  :

____________________________________________________________________

Dieta, un factor de protecció per a la pell

Aquesta època de l’any convida a elaborar menús estiuencs senzills amb una alta presència d’aliments rics en nutrients amb efecte fotoprotector, antioxidant i afavoridor per a mostrar una pell jove

La pell és un reflex fidel del nostre propi estat de salut i del mateix envelliment de l’organisme. La nutrició i l’efecte dels nutrients en la pell sempre ha estat un tema rellevant per a científics, metges i nutricionistes. Vitamines, antioxidants, àcids grassos essencials i certs extractes de plantes tenen atributs potencials per a la cura i la protecció de la pell. Els reconeguts efectes antiinflamatoris, antioxidants, regenerants o revitalitzants dels diversos components s’utilitzen en la indústria farmacològica, mèdica i alimentària per traslladar el missatge de la cura de la pell, bé com a agents aplicats per via tòpica o com a complements orals en un intent de prolongar l’aparença d’una pell jove. A l’estiu, la cura de la pell és més important per l’efecte nociu de l’exposició al sol i al clor de les aigües.

Una mala nutrició envelleix la pell i l’asseca

L’envelliment de la pell es deu a dos processos independents clínicament i biològicament. El primer, l’envelliment cutani intrínsec, el propi de l’edat, afecta la pell en el mateix patró que tots els òrgans. El segon procés és degut a factors externs que fan que es vegi la pell envellida com el resultat de la influència del medi ambient (contaminació, exposició intensa i prolongada al sol i els rajos ultraviolats…), el tabac, la falta de son i una mala nutrició (excés de calories i de greixos i dèficit de nutrients dermoprotectors).
Les recerques en nutrició proposen l’aportació per mitjà d’aliments d’antioxidants (carotenoides, flavonoides, resveratrol), vitamines (A, C), àcids grassos Omega-3 i lactobacils com a agents capaços de promoure la salut de la pell i la bellesa, des de l’interior.

Vitamina C

La vitamina C és un cofactor per als enzims que fixen l’estructura del col.lagen, component que dóna estabilitat i finor a la pell. La deficiència d’aquesta vitamina es reflecteix en la pell per mitjà de fragilitat i lesions cutànies, queratosi o grans o protuberàncies en la pell, facilitat d’hematomes o lenta cicatrització de les ferides. El mètode segur de garantir-ne l’aportació és menjar més fruites i verdures fresques en les quals abunda aquesta vitamina: cítrics, fruites vermelles (groselles, móres, nabius, gerds, maduixes…), guaiabes, pebrots… i amanir els menjars amb julivert fresc. Per contra, l’ús de la vitamina C en els productes cosmètics d’ús tòpic no garanteix amb seguretat i eficàcia l’efecte fotoprotector que se li adjudica, ja que aquesta vitamina és molt inestable i es degrada sota la presència d’oxigen, fins i tot abans de l’aplicació tòpica a la pell. A més, moltes d’aquestes preparacions ni tan sols tenen el derivat actiu de la vitamina C, l’àcid L-ascòrbic.

Àcids grassos Omega-3

Aquests àcids grassos essencials regulen la immunitat i inhibeixen la producció de components inflamatoris, que en la pell es reflecteix amb més tendència a problemes de la pell de tipus dermatitis, èczemes, vermellors, etc., per la seva incorporació a l’epidermis (la capa més externa de la pell). A més, a l’estiu són més comunes les reaccions al.lèrgiques o d’hipersensibilitat per exposició al sol que cursen amb processos inflamatoris i la pell queda marcada. Per això interessa el consum de peixos blaus de temporada (anxoves, sardines, tonyina, bonítol…) i de marisc ben fresc com a font d’Omega-3. Altres compostos, com els polifenols presents en fruites de color (raïms, magrana, prunes…) també bloquegen la síntesi de mediadors inflamatoris, i haurien de tenir un lloc en els menús estiuencs.

Carotenoides i vitamina A

El betacarotè, el licopè, la luteïna i la zeaxantina són nutrients amb una activitat fotoprotectora demostrada. Segons expliquen els doctors Honeyman, Gaete i Arias en un informe sobre el “Rol dermoprotector de la nutrició”, “el betacarotè és present en la dermis i l’epidermis (les capes més superficials de la pell), i l’exposició solar disminueix els seus valors plasmàtics.” Per a aconseguir aquest efecte s’ha de menjar fruites i hortalisses de colors ataronjats, vermellosos o grocs intensos: pastanaga, carabassa, moniato, mango, préssec, albercoc, meló de polpa groga-taronja, a més de verdures verdes com el bròquil, els espinacs, les endívies o l’enciam.

Lactobacils

Dins dels probiòtics, es destaquen els lactobacils, que segons l’OMS són “un tipus de microorganismes que administrats vius en quantitat suficient exerceixen un efecte fisiològic beneficiós en l’hoste”. La seva acció es reflecteix en la pell de manera indirecta: tenen un efecte modulador de la immunitat en la mucosa intestinal i regulen la resposta al.lèrgica en pacients atòpics (dermatitis atòpica, èczema, alguns tipus de psoriasi…). Malgrat això, l’efecte protector depèn de la soca i de la dosi utilitzada, per la qual cosa la recomanació de consum per a aconseguir aquesta efecte l’ha de fer l’especialista.

Antioxidants per a la pell, amb mesura

El consum de fruites i verdures fresques com una font natural d’antioxidants excel.lent i incomparable és, de moment, el mètode més segur i saludable per mantenir una pell jove, fina i hidratada. A aquesta conclusió han arribat uns investigadors alemanys en la revisió més recent sobre la relació entre la nutrició i l’envelliment de la pell publicada en la revista “Dermato Endocrinology” al juliol de 2012. Segons els autors, els resultats dels diferents assajos apunten que “una estratègia prometedora per millorar la protecció de la pell contra l’estrès oxidatiu és ajudar la producció endògena d’antioxidants amb productes que contenen antioxidants i que normalment estan presents en la pell”. Amb tot, els autors adverteixen que no s’ha de caure en un consum permanent d’altes dosis d’antioxidants aïllats sinó que això ha de ser complementari a una dieta sana, ja que, en dosis elevades, els antioxidants ingerits poden provocar l’efecte contrari a l’esperat i comportar-se com a prooxidants, accelerar l’envelliment de la pell i predisposar a trastorns o malalties dermatològiques

Font:

_____________________________________________________________

El saló més tecnològic

El Saló Internacional de l’Automòbil mostra els vehicles més intel·ligents i sostenibles del mercat, amb la mirada posada en el futur dels híbrids i els elèctrics

Les grans marques investiguen la conducció automàtica plena

“L’avenç en la mecànica ens va portar als cotxes, després va ocupar el lloc l’electrònica i ara s’ha incorporat la tecnologia. L’electrònica sumada a la informàtica, base dels cotxes híbrids, permet el diàleg entre els sistemes del vehicle, una autèntica revolució.” Rafael Boronat, president de la Societat de Tècnics d’Automoció (STA), no té cap dubte a l’hora d’afirmar que la 37a edició del Saló Internacional de l’Automòbil, que va començar ahir per als professionals i que el pròxim cap de setmana obrirà les seves portes al gran públic, és el de la tecnologia.
“A hores d’ara, la tecnologia és clau per al sector, fins al punt que ja no es compra un cotxe pensant en una marca sinó pel contingut tecnològic que ofereix el vehicle”, comenta el president de la STA. Les grans marques automobilístiques mostren a Barcelona els seus vehicles més intel·ligents, més sostenibles i més autònoms, a l’espera que el mercat permeti l’esclat dels híbrids i elèctrics. En aquest sentit, Volkswagen va presentar ahir el seu model E-up, el seu primer cotxe totalment elèctric, que contribuirà al repte de la marca: ser líder mundials en mobilitat sostenible, el 2018.
La detecció de canvi de carril involuntari o de moviment exterior, les càmeres de 360 graus o la tecnologia lligada a l’entreteniment ja són innovacions incorporades de sèrie a molts dels models que ja es troben en el mercat. Ara, a més, el saló mostra els nous motors de combustió considerats ja d’energia neta, amb emissions per sota dels 100 grams per quilòmetre, com és el cas del Mii Ecomotive de Seat; o el software Google Send-To-Car, incorporat al Nissan Juke N-Tech, que permet al propietari planificar la ruta d’un viatge en el seu ordinador personal a casa i transmetre-la al navegador del cotxe, o la de l’escut de protecció intel·ligent del nou Nissan Note. També Volvo va anunciar que incorporarà aquest juliol, a la seva gamma de productes a l’Estat, el detector de ciclistes, que evitarà topades davant d’un moviment brusc d’aquests.
“Els cotxes intel·ligents ja els tenim al mercat”, diu el president de la STA, que assegura que “el pas següent és la conducció automàtica plena”. Boronat explica que les investigacions actuals de les grans marques del sector, encara en un nivell experimental, se centren en un “rail que anirà integrat a la carretera i que permetrà la comunicació entre el cotxe i la pista. Això ho començarem a veure a partir del 2020”. Ara sembla ciència-ficció.

Font :

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: